Check&Choice
Check&Choice
Check&Choice

Trottel: a Talayapa project LP

2021.11.12.

A Trotteltől sok minden elvárható, de a statikusság, a változatlan hangzásokba ragadás semmiképpen. A nyolcvanas évekbeli kezdetek óta nem csak a zeneiség, de a tagság is többször átrendeződött, gyakorlatilag Rupaszov Tamás az egyetlen állandó a képletben, így az, hogy különböző beállítottságú és zenei elképzelésekkel rendelkező társak szegődtek partnerül, a folyamatos megújulást is tovább generálta. A huszonegyedik században eleve egyre messzebb sodródtak a rockandrolltól, még úgy is, hogy már egészen korán nagyon komplex, a punkban csak kevesek által bevállalt ütemképletekkel és gyakori váltásokkal teli, szinte progrockra hajazó nagylélegzetű dalokban utaztak. Épp tízéves a mostanit megelőző sorlemezük, az Embryo, ami bár jelentős elektronikus rétegezettségével tüntetett, mégis besorolható volt a pszichedelikus rockcsapásba, nem úgy ez a mostani, ami Trottel a Talayapa project névre és címre hallgat.

De még ez sem egészen igaz, mert a masszív basszusmenetek, amik eleve Tamás főszerepe révén mindig is a Trottel gerincvelejét adták, most is alkalmasak lennének egészen másféle, akár gitár-centrikus zenéhez is. Persze jelentősen más az irány és a megvalósulás, simán lehetne akár Tackheadet is keverni belőle, ha még több dubot raknának bele, szóval ez inkább egy eszelős funk-trip, de úgy, hogy benne van a nyolcvanas évek acid, post-punk és ipari hangvétele, dub-szaggatások, némi folk, a Trottel egész életművét átlengő pszichedelikus folyamatzenék színe-java, és megannyi apróság. És nem csak zeneileg, de hangzásban is, amik egészen naprakésszé teszik. Oké, ez már nyilván nem az, amit a rock és punk puristák elbírnak, ám a Trottel nem csak kiadóként, de zenekarként is főleg azokat az embereket szólította meg, akik “érdekes zenékre kíváncsiak”.

Minden meghallgatással egyre jobb ez a lemez, felütésként még a szálazgatással voltam elfoglalva, és kerestem benne a helyem, azóta teljesen összeállt a kép, és nagyon remélem, hogy ez a projekt most ebben a felállásban további albumokat készítő zenekarrá szilárdul. Szövegeiben jellemzően minimalista, közérzetlemezként is aposztrofálhatjuk, gyakorlatilag az életünkbe tolakodó és ott szatírkodó nemkívánatos erők hatásmechanizmusa van kitárgyalva.

A Talayapa projekt duónak indult, de már trióban tevékenykedik, a lemez is ebben a felállásban készült: Rupaszov Tamás (basszus, ének), Orosz Csaba (dobok, elektronika), Kardos Rita (szaxofon, ének) – a két tapasztalt muzsikus egyébként már több korábbi Trottel lemezen is játszott. Érdekesség, hogy az album fizikailag kizárólag vinyl LP formátumban jelent meg, természetesen digitálisan felkerült a fontos streaming felületekre.

A Trottel mesél a lemezkészítésről:

A teljes album:

Rácz Mihály

Évtizedek a zeneiparban. Még a gyerekkort se számíthatjuk le ebből: nem elég, hogy idejekorán rejtett kincsek után kutattam a homályzónában, de el is gondoltam a magasabb és mélyebb vonatkozásokat, amiket gyakran meg is fogalmaztam. Tinédzserként már nem csupán a magam számára, így lettem zenei újságíró. Később kiadóknál és lemezterjesztőknél is melóztam, többek közt kiadványmenedzserként. Közben saját underground zenei fanzint szerkesztettem, körülbelül ezeregyszáz rádióműsort raktam össze, valamint koncerteket és tehetségkutatót szerveztem.
Megosztás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Írnál nekünk? 
Itt tudsz kapcsolatba lépni velünk! 

© Check&Choice 2021 - 
2022
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram