Check&Choice
Check&Choice
Check&Choice

Moor Mother: Jazz Codes (Deluxe edition)

2023.06.19.

Camae Ayewa, vagyis Moor Mother 2021-es Black Encyclopedia of the Air című lemezéről adtunk hírt, a tavaly nyári Jazz Codes albumról viszont annak ellenére nem, hogy akkoriban sokat hallgattam. Így a mostani, hat számmal megspékelt deluxe verzió kiváló alkalom a pótlásra.
"Most hogy fogok bluest játszani, amikor ilyen jól érzem magam?" - hangzik el a Blues Away elején, majd Moor Mother együtt bőg a rapper Fatboi Shariffel: "Elvetted tőlem a bluest, a szívem nem énekel, a zenekar nem tud játszani, a dobos nem tud swingelni."
Ez a jazzes hangulatú, költői downtempo jól illusztrálja az egész lemezt, amely címében ugyan csupán a jazzel, de annak kapcsán szinte a teljes fekete zenei spektrum múltjával és jelenével foglalkozik.
Az afrofuturista jazzpoéta kaleidoszkópjában szépen megfér egymás mellett egy Dizzy Gillespie-tisztelgés és egy Outkast-parafrázis, a zongorista nagyágyú Jason Moran és a hárfás Mary Lattimore, a 'coffee shop-free jazz' szabadcsapata, az Irreversible Entanglements, valamint a tucatnyi további énekes és hangszeres közreműködő.
Kérdés persze, hogy a "merész rekontextualizációk" önmagukban elviszik-e a balhét, mert hangzatos ugyan a 'boszorkány rap' (witch rap), meg a 'black ghost songs' (fekete szellem-dalok), mégis bizonyos értelemben minden kis összetevőjét hallottuk már ezeknek a muzsikáknak. De akkor hol van itt a sokat hivatkozott avantgárd? Ezt boncolgatja a Pitchfork újságírója: "Ayewa egy ismerős narratívát használ arra, hogy hangsúlyozza: a fekete zenészek akrobatikus ugrálása az egyik újításból a másikba szükségszerű, mivel minden egyes egymást követő forma megváltozik; őt az foglalkoztatja, hogy mit kell hátrahagynod, amikor folyamatosan zenei menekültté tesznek."
"A Jazz Codes az aktív emlékezés mellett száll síkra, az általa gyászolt kitörlés ellenszereként. A Thomas Stanley Jazzcodes Outro című dalban (az eredeti lemez zárószáma) az akadémikus Stanley a "jazz" etimológiájáról elmélkedik. Szerinte a szó eredetileg a szex kifejezése volt, és bár "törvénytelen eredete elveszett a homályos bordélyházakban, ahol megfogant és megszületett", kéri, hogy térjünk vissza ehhez a libidinális impulzushoz. (...) Moor Mother a Jazz Codes promiszkuitásában ki akar törni az intézményes emlékezet nyomasztó korlátai közül."

It is a peculiar word, jazz
Its illegitimate origins lost in the murky brothels where it was conceived and birthed
But many observers have told us that jazz used to mean sex
And maybe it needs to go back to meaning sex
To being identified with coitus and copulation
Hyper-creativity, fecundity, and birth
Ultimately, perhaps it is good that the people abandoned jazz
Replaced it with musical products better suited to capitalism's designs
Now jazz jumps up like Lazarus if we allow it
To rediscover itself as a living music
A subvеrsive suture of inner movеment, fertility, tension, and release
Released now from the prison bars of metrical stability
And the black and white keys of chromatic incarceration
Swing becomes a quantum oscillation of adventure
An expedition into chapters of Black history that did not survive the fires at Alexandria
A journey into Black futures that have not been lived and will not be realized
Unless and until we can dive into Willie Dixon's "Spoonful"
And bathe ourselves in that jazz
Pour it into our scalps
Massage it into our aching joints
Paint it across the soles of our feet
Then we can dance the Juba
Into New Congo Square
That Sonny has built for us
Between the rings of Saturn
Between C-sharp and B-natural
Be natural
Be natural

Egy különös szó a jazz
Törvénytelen eredete elveszett a sötét bordélyházakban, ahol megfogant és megszületett.
Számos forrás állítja, hogy a jazz régen szexet jelentett.
És talán vissza kellene térnie a szex jelentéséhez,
hogy a közösüléssel és a kopulációval azonosítsák.
Hiper-kreativitás, termékenység és születés.
Végső soron talán jó, hogy az emberek elhagyták a jazzt
és a kapitalizmus terveihez jobban illeszkedő zenei termékekkel helyettesítették.
Most a jazz felpattan, mint Lázár, ha hagyjuk,
hogy újra felfedezze magát, mint élő zenét,
a belső mozgás, a termékenység, a feszültség és a felszabadulás felforgató szövedékeként.
Most kiszabadul a metrikus stabilitás börtönrácsaiból
és a kromatikus fogda fekete-fehér billentyűi alól.
A swing a kaland kvantum-oszcillációjává válik.
Egy expedíció a fekete történelem olyan fejezeteibe, amelyek nem élték túl az alexandriai tüzeket.
Egy utazás a fekete jövőkbe, amelyeket nem éltek meg és nem fognak megvalósulni,
hacsak és amíg bele nem merülünk Willie Dixon "Spoonful"-jába
és megfürdünk a jazzben.
Fejbőrünkre öntjük,
Belemasszírozzuk fájó ízületeinkbe,
Átfestjük a talpunkat,
akkor táncolhatjuk a Jubát
a New Congo Square-en,
amit Sonny épített nekünk
a Szaturnusz gyűrűi között
a cisz és a h hang között
Légy természetes (szójáték: B Natural = h hang / légy természetes)
Légy természetes

Ráadás még az előző lemezről:

Címkék: 
Megosztás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Írnál nekünk? 
Itt tudsz kapcsolatba lépni velünk! 
Kapcsolati űrlap (#1)

© Check&Choice 2021 - 
2024
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram